lördag 12 juni 2010

Trädgårdsmästaren i skolan.



En dag kom en trädgårdsmästare på besök i en skola. Han satte sig ner för att samtala med skolans lärare för en stund. Han frågade hur det var ställt med skolan och barnen.
- Jo, bra, sa lärarna men det har blivit tyngre och tyngre för oss i skolan. Vi har allt mer att göra och mindre tid till eleverna. Det skall skrivas och noteras kring barnens utveckling och det verkar som att det inte finns en ände på hur mycket vi skall dokumentera kring varje elev.
Hm, tänkte trädgårdsmästaren och fortsatte att fråga. Hur organiserar ni så att eleverna som kommer till skolan lär sig en massa saker?
- Jo, vi ger eleverna en viss tid i varje ämne och sätter de elever som är i en viss ålder i ett klassrum och lär dom samma sak.
Hm, tänkte trädgårdsmästaren igen. Hur kan ni tro att dom kan lära sig samma sak bara för att dom är i samma ålder? Dom ser ju inte ens lika dana ut?
- Jo, vi jämför sedan dom mot varandra och ser vi att det är några som särskiljer sig på ett eller annat sätt så försöker vi att hjälpa den personen så gott det går att komma ifatt dom andra.
Hm, ännu en gång…. Vad gör ni med de eleverna som arbetar bättre än de andra?
- Jo, det finns varken tid eller möjlighet att visa dom eleverna vad dom kan göra för att fördjupa sig…Du vet, all vår tid går till de som inte hinner med.
Trädgårdsmästaren satt länge och funderade och började jämför med sitt egna yrke. Han började fantisera om hur det skulle vara att komma till arbetet och simulera att han var en lärare i skolan och hade samma strategi som dessa. Han ägnade sig åt att vattna och fingra på sina blomster exakt lika mycket trotts att dom hade olika behov och var olika arter. Trotts att han visste att de olika arterna var olika och hade olika behov så gav han alla lika mycket. Det gjorde att vissa blommor vissnade för att han inte gav dom de behov som dom behövde medans vissa blommor fick sitt behov tillgodosett men som art så fann dom inga utmaningar i att fortsätta att utmärka sig som sin egna speciella sort som dom var.
Han blev bedrövad. Tänk om han som trädgårdsmästare kunde få styra och ställa över en skola. Då skulle han använda sig av de erfarenheter som han hade lärt sig som trädgårdsmästare. Han skulle odla tallanger i skolan. Han skulle genast skapa den möjligheten att:
- låta eleverna få lite mer tid till det som dom är bra på och sakta öka detta med åren. Denna positiva energi som det ger att känna att man går till något som man vet är roligt varje dag är som ett extra tillskott av växtnäring
- ge eleverna stora möjligheter att misslyckas och räkna in misslyckandet som en positiv erfarenhet som berikar deras inlärning,
- acceptera eleverna, ( arterna ) som olika och utgå ifrån att dom kommer att växa på olika sätt och olika fort och det är ett biologiskt faktum som vi inte kan göra något åt
- ge eleverna tillgång till lärare som skiner som solen och ser dom var och en för vad dom är och lyssnar på dom

Trädgårdsmästaren ler….

2 kommentarer:

  1. Hej min gode kollega! Så genialt! Jo du, jag vet om en "trädgårdsmästare" som jobbar på samma skola som jag gör!!!!!!! Go, keep straight on!
    Midsommarhäslningar fr Berit

    SvaraRadera
  2. Sä rättt så rätt, fortsätt gärna denna tankeutveckling.
    Eller varför inte skriv en bok i ämnet.
    ...och nej, jag är inte ironisk!
    Dennis

    SvaraRadera