söndag 24 oktober 2010

Att räfsa...


Jag ser ut över gräsmattan och upptäcker ett stort antal löv ligga där och bara ropa efter att bli uppräfsade. Olika färger, storlekar och förmultningsgrad.
Klädsel för räfsning. Bomull innerst och gärna något tyg som kan andas utanpå. Stabila skor som tål vatten och som gärna inte sviktar i sidled. Helst bruna. Hanskar i läder och gärna inarbetade sen innan. Gröna. Keps, kanske en lite basker men då inte för varm. Jag går först och ser hurdan marken ser ut i jämförelse med mängden blad. Bladens storlek och konsistens och vilka sorts blad det är. Alla dessa parametrar avgör vilken sorts räfsa som skall användas och givetvis vilken rörelse som blir aktuell för just dessa blad. Jag känner på gräset och underlaget. Lite mjukt och vattnigt. Luktar lätt av en blandning av jord, förmultnad och kattbajs. Bladen är av typ kastanj. Stora och lätt bruna. Till viss del förmultnade men ännu lite spännstiga i kanterna. Även en liten del blad ifrån sälg har letat sig in. Klart mycket mer gröna och styva i formen. Dvs, att nu välja räfsa kan bli en kompromiss mellan flera olika sorter.
Jag går ner till min verkstad för att få möjlighet att bearbeta alla fakta som uppkommit vid rekognosering. Efter en betänketid faller valet till räfsa 5. Det är en Fiskars räfsa med stål 14 i räfsan. Räfsans längd är 15 cm och medelstyv till lite hårdare vid ändan. Bockningen har en lutning på 46 grader och ger därvidlag en mer enhetlig kvartalsrörelse i längdriktning. Räfsans längd är 198 cm och har en spänstfaktor på 9 pund i ändarna. Jag väljer den medelrunda handfattningen vid infästet till skrållen pgr av min högerhänthet.
Jag söker nu upp gräsmattan och letar upp vänster gräsfot för att kunna börja räfsandet. Rörelsen är lätt roterande i en halvmåne. Vinkeln mellan räfsa och kropp är 34 grader och har en koniskhet i slutsnärten. Jag jobbar med en pulshastighet på ca, 1,2 räfsningar i sekunden och skapar då en hög på 4 dm inom 3-4 min. För att maximera räfsans infång belastar jag räfsytan med ett tryck på max 4 bar i starten. Det ger ett utfall på 8-9 bar i själva kastet. Jag bearbetar ytan av gräsmattan ca 6-7 min innan jag pausar och ger kroppen en vilopuls på 90-120 slag i minuten.
När gräsmattan är klar har jag skapat en hög med blad på ungefär 234 cm i diameter som har en maxhöjd på 47 cm vid yttersta pik.
Denna hög skall sedan vällas och beredas tills laggen och toxiderna lämnar ytan av biokärlen och den blir redo att transporteras till komposten.
Vem har inte sagt att räfsa löv är en vetenskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar