måndag 25 oktober 2010

Hundraåringen..


Det finns väll något väldigt befriande kring en bok som så påtagligt får en att ryckas med i ett levnadsöde så som Allans. Jonas Jonassons bok
” Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” är på ett sätt som filmen Forrest gump, där man kan följa en mans historia som bara av en tillfällighet blir intressant genom att han bara är den han är. Allans historia spänner över hela jordklotet och ett stort antal möten med kända personer som alla är riktigt imponerad av Allans sätt att vara. Det där lättsamma och behagliga som vi alla borde ta åt oss lite mer utav i vår vardag och låta saker och ting bara få rinna av för en stund. Att oroa sig för något ger bara sämre möjligheter för att lyckas med nästa drag. Det gäller att se möjligheter i det mesta och framförallt också acceptera att ödet och tillfälligheterna kan vi inte göra något åt.

1 kommentar:

  1. Hej Claes!
    Den här boken har jag bara hört talas om. Köpte den till min sonhustru som brukar lyssna på talböcker. När hon fick den konstaterade maken, min son, att den hade hon redan. Men hon hade inte lyssnat på den än. Hon är tydligen mest intresserad av deckare med mordgåtor. Jag borde inte lämnat "Hundraåringen" för bokbyte till henne. Jag skulle tagit med mig den istället. Men jag ska kolla om den finns att låna. Fler än du lovordar boken! Kram fr Berit

    SvaraRadera