onsdag 16 mars 2011

Dofter..


Dofter..
Jag har en näsa. En näsa som ser ut på ett speciellt sätt. Ganska stor. Platt. Full med hår. Kall. Men det är hur den ser ut. Inte hur den är. Dess funktion. Att känna lukt. Av allt som den kommer i kontakt med. Den sitter liksom så centralt placerad. Bara en bit nedanför mina ögon. Som ett kikarsikte. Det är bara att sikta, fokusera, ta sats och pang på rödbetan. Backa inte, inte fega. Sök ett objekt och kör in näsan i målet. Spännande. Jag fullständigt älskar dofter. Goda som onda. Sköna som äckliga. Dom äckliga dofterna ger dom goda dofterna chansen att vara riktigt goda. Annars skulle dom inte vara det. Klart det finns nyanser av mellan intressanta dofter men , dom försvinner lika fort som man hinner blinka. Bara så där. Var hittar jag dom riktigt goda dofterna? Babyskallar, tall, mossa, bensin, linolja, mina barns ryggar, läder, jord, lunta, nyöppnad förpackning med Mac prylar…Äckligt då: hundskit, otvättad armhåla, rensa avlopp, gamla träningskläder, analsäck på hund… Nu är det vår och det sker en explosion av dofter. En traktor for förbi med en stark doft av diesel..mmm. Någon bränner en bit tomt och det osar lunta. En massa stockar av gran ligger helt nyfällda utmed vägen. Kåda. Tallbarr. En häst passerar och sprider sin lukt av djur. Jag tackar våren för att den äntligen släpper loss alla de dofter som bara är början på denna sommar som nu skall komma. Länge leve dofter..

2 kommentarer:

  1. Hallå där!
    Ja du Claes! Det där med näsan och luktsinnet, det är verkligen något spännande! Jag funderar lite på om det kan vara skillnad på lukter och dofter? Om vi har ett någorlunda utvecklat luktsinne, så upplever vi, vad jag menar, både lukter och dofter. Ordet LUKT låter väl lite negativt? Jag menar, om man känner ett doftsvep av en riktigt GOD parfym, så säger man väl inte: Vad kan detta vara för LUKT jag känner? Är det inte DOFT man menar då?! Eller, är det inte någon skillnad?
    Luktsinnet - där heter det i alla fall "lukt" - är något som man har anledning att vara TACKSAM för. Det sinnet är en god hjälp till både varning och lockelse. Det är ju betydligt lättare att stoppa i sig något som har en god LUKT/DOFT än om lukten är det allra minsta motbjudande. Hela vår organism har nytta och glädje av just LUKTSINNET!
    Sedan är det något alldeles speciellt med detta. Har du tänkt på att vi MINNS med luktsinnet också? Plötsligt kan en liten vindil svepa förbi luktorganet, man är på språng någonstans, eller sitter på en uteservering, ja eller WHAT EVER, och bums är man någon annanstans, i sitt minne! Bara på grund av en lukt/doft.
    Visst är det fantastiskt!
    Så jag håller med dig! Låt oss njuta av den stundande våren med alla sina DOFT/LUKT-erbjudanden!
    HÄRLIGT!!!!!!
    Kram från kollegan Berit

    SvaraRadera
  2. Hallå Claes!
    Nu är sommaren här och det är dags att gå ut och njuta av dofterna! Väntar med spänning på nästa inlägg!!!!!!
    Kram från Berit

    SvaraRadera