fredag 26 februari 2010

Världsrekord i Uddebo!!


Det har satts många världsrekord genom tiderna och många kanske vi inte ens känner till. Jag har alltid fashinerats av att sitta och bläddra i Guinnes World of Records bok för att se tjocka, smala, korta eller långa människor som via olika defekter har satts på bild i dessa böcker. I Uddebo har vi skapat det klimatet att allt är möjligt och vi vågar att sätta byn på kartan. Efter det uppmärksammade levande ankracet, som vi alla gladde oss åt, så var det nu ebb på idéer tills det dök upp en snilleblixt. Varför inte försöka sätta Uddebo på kartan genom att försöka göra ett världsrekordsförsök. Skapar vi detta mediatryck så kan vi samtidigt sätta focus på vår verksamhet i Gula Huset och det som pågår i dessa lokaler. Efter lite funderingar så insåg jag att det skulle gå att samla så många konstnärer så möjligt på ett och samma ställe och måla ett och samma motiv. Jag blev medlem i Guinnes World of Record och gjorde en ansöka på deras hemsida på engelska där jag så tydligt det gick formulerade mig kring vad det var jag ville ansöka om. Efter cirka fem veckor fick jag ett svar. Där hade dom mottagit min ansökan och den hade godkänts. Som tur var så behövdes det inte vara konstnärer som bara skulle måla utan det kunde vara vem som helst, bara personen ifråga kunde legitimera sig. Det var tur. Personligen tycker jag att alla som vill måla eller uttrycka sig på ett eller annat sätt har visat på ett konstnärskap , och det borde räcka. I min förtvivlan trodde jag att någonstans på klotet borde det har samlats en massa människor som har målat samma motiv. I min inre syn ser jag hur folk i en liten kinesisk by med fyra miljoner invånare samlas för att måla av del lokala polisstationen, och därigenom sätta ett världsrekord. Bara sådär..Nu var inte så fallet..till min stora glädje. Sista gången det sattes ett rekord var i Düsseldorf där 154 stycken personer samlades för att måla. Det lät ju ynkligt, så det borde vi kunna bräcka. Med kriterierna ifrån London i handen insåg att det fanns två vägar. Dels kunde man få sig skickat en person ifrån London som på platts godkände rekordet. Det betyder dyra utgifter ifråga om hotell, flyg, etc. Den andra vägen var att översätta de många kriterierna som gäller vid ett rekordförsök och försöka göra detta själva. Vi slog till med sista alternativet. Det var bara att sätta sig ner under jullovet och översätta engelskan och börja organisera en grupp människor som är villiga att driva detta. Vi gick ut med en förfrågan ifrån Gula Huset och fick bra respons och har redan haft två möten och känner oss supermotiverade att nu göra detta den 15 maj 2010. Hoppas att det går vägen och vi sätter rekord…!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar