tisdag 2 mars 2010

Ansökan till " Bygglov":)




När jag går där i "Mizionimpossible" varje torsdag och inser hur mycket det är att ändra på i detta stora hus så väcks tankarna allt mer åt att hur tusan jag skall ordna detta. Det blir ett allt större projekt desto mer tiden går och plankorna lossas ifrån väggarna. Jag insåg då, i min naiva värld, att jag kanske kunde kalla på hjälp..och inte vilken hjälp som helst utan TV-folket " Bygglov". Tänk att få ha dessa kreatörer på plats i Uddebo fyra dagar som hantlangare i projekt " Mizionsimposible". Jag gick in på deras käcka hemsida och insåg snart att vad jag vill ha passar dom som handen i hansdsken!! Kolla gärna min ansökan här:
2010-03-02

Hej!
Vi är en familj på fyra personer som bor i ett hus i Skene, Västra Götaland. Jag Claes, som jobbar som lärare, min fru Åsa som arbetar inom psykiatrin och våra barn Moa och Max. Vi har bott här i Skene i drygt tre år och vi bor i en gammal polisstation , som vi själva har renoverat och byggt klart. Vi flyttade ifrån en liten by i Tranemo kommun, Uddebo, där vi också äger ett missionshus som är lite av vår dröm att flytta tillbaka till. Våra barn har aldrig riktigt trivts där vi nu bor och drömmer om att flytta tillbaka. Vi har en dröm om att bo i detta hus och har redan börjat att göra enkel renoveringar så som toalett och kök. Missionshuset byggdes 1900 av en pastor och där bodde dom tills 60-talet då det var samling endast söndagarna. Jag tog över detta hus som var på väg att rivas 2001 för en symbolisk summa och började driva kurser och föreläsningar för folket i byn. Det har varit en livlig aktivitet med allt ifrån kajakkurser till likkistkurser och samlingsplatts för byinvånare som vill visionera om framtiden för byn. Efter vi hade flyttat började vi sakta att renovera detta hus och det består av en stor lokal med verkstad, och kök med tre rum och toalett. Det är den stora lokalen som är intressant och spännande. Vi har sågat upp ett hål mellan köket och den stora salen men vill utnyttja rymden i lokalen och bygga ett etage ovanför köksluckan. Det etaget bör ha ett räcke och vara minst tre gånger tre meter och vara på en höjd av 2.50. Det skulle vara fantastiskt med en trappa upp och en möjlighet att sitta där uppe i en fåtölj och spana ut över rummet med en bok. Gärna ett litet bibliotek utmed väggen. Därifrån skulle vi vilja göra ett hål i väggen så att man kunde ta sig in till andra plan och gå direkt till sovrummet. Detta vore helt fantastiskt! Huset i sig har en fantastisk historia med bl. likkistkursen som fick ett medialt fokus ett tag i både tidningar och tv ( se. www.vizionshuset.se )men också byn Uddebo har just nu också ett antal eldsjälar som har startat byggnadsvårdskurser i en gammal tekoindustri, se (http://gulahusetiuddebo.blogspot.com/ ) och som arbetar ideélt med byutveckling. Det är helt enkelt ett intressant områdeJ
Jag skickar lite bilder och skisser på huset hur vi tänker kring etagevåningen och hoppas att ni hör av er till oss.
Mvh
Familjen Blixt
Claes
Åsa
Moa
Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar