onsdag 31 mars 2010

Vi mot dom...


Nu har det inträffat. Det som inte skulle hända. Plötsligt blir jag helt iskall och stirrar tafat på bildskärmen. Kineserna har även kommit mig inpå livet. Nu är det personligt. I vår ansökan om att göra ett världsrekordsförsök i att samla så många människor det går och måla samma motiv har vi sett rimligheten i att lyckas slå detta tidigare rekord som är satt i Tyskland. Då samlades det 154 stycken personer på en och samma platts och detta rekord har varit sen 2008. Denna morgon var det annorlunda. Jag loggade av en tillfällighet in på Guinness Worldrecord för att bara titta på vår ansökan. Bara se lite så att allt var ok. Då dök det upp. Rekordet var ändrat. Texten som mötte mig var:

The current record for "Most people painting simultaneously" is:
The record for the most people painting simultaneously is 300, in an event organised by Beijing Zoo, at the Tiger Sculpture Culture Square, Beijing, China, on 6 February 2010.

Va!! Plötsligt hade man samlat ihop, en i Kina liten folksamling, och bara så där målat av en liten skulptur. Det var inte tre miljoner, som det mycket väl skulle kunna vara. Inte tre hundra tusen som i Kina rimligtvis borde vara ansedd som en större grupp. Utan 300!!!.
Nu såg jag rött. Det föll ner ett skynke framför mina ögon och jag kände att tärningen är kastad. Den vita handsken slängdes framför mina fötter och jag har blivit utmanad av en, tusen kanske hela nationen Kina på ett bräde. Inte nog med att dom har köpt Volvo, bygger höghastighetståg till Europa, står för 90 % av alla julklappar till våra barn och har en historia som är klart mycket mer sofistikerad än vår grottbakgrund. Nu utmanar dom Uddebo. Kina mot Uddebo. Låter som en ojämn kamp på alla sätt men här tror jag vi skall sätta stop för deras inflytande. Nu måste vi gå man ur huse för att visa Kina att här är det stopp. Här säger vi nej. Vi skall hitta 301 själar som med staffli, pensel och grundfärger visar dom att måttet är rågat. Nu ger vi tillbaka allt vad vi kan och sätter dom på platts.
Klart slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar