söndag 4 april 2010

Vad lär jag mig av en påskpresent.


Påsken är för mig en tradition av att klä upp barn till påskkärringar, gömma påskägg och ständigt ha ett vakande öga på tonåringar som kastar smällare till höger och vänster. Det är också en tradition att äta ägg. Mycket ägg. Kanske också måla dom innan. Göra dom sådär vackra innan man skalar ägget och äter innehållet tillsammans med kaviar och sill. Nu kan man ju koka ägg i en vanlig kastrull och pröva sig fram till hur hårt eller löst man vill ha ägget. Själv gillar jag när det är sådär lagom kokt så att det innersta av gulan rinner. Jag brukar oftast misslyckas och det kan vara med ren tur som det kokas i exakt den temperatur och tid som det krävs för att få, i mina ögon, max resultat. Det finns nu apparater till hjälp för att handleda mig till att maximera att mina äggkokningsresultat blir till det bättre. Äggkokaren. Den ser till en början inte mycket ut för världen där den står på bänken men ger man sig in i dess inre och börjar läsa dess presentation så inser man att denna apparat är något utöver det vanliga. En apparat som är mer avancerad än man någonsin hade trott. Frågan är väll om jag har tillräcklig kapacitet för att riktigt förstå hur den fungerar och vad den kan ställa till med. Under rubriken SÄKERHET hittar jag något som får mig att känna att denna maskin leker man inte med. Jag citerar:
- produkten får ej användas av personer ( inklusive barn ) med begränsad fysisk eller mental förmåga.
Att vara begränsad fysiskt och samtidigt få för sig att koka ägg är väll kanske inte en riktigt lyckad kombination om begränsningen rent fysiskt består av att jag ex, inte kan stänga av kokaren och det då börjar brinna eller att mina armar är borta och jag helt tvunget måste lyfta ur de nykokta äggen med tungan och då bränna mig så illa så att jag inte kan prata på flera veckor. Men, hur är det om jag har en begränsad mental förmåga? Hur vet jag att jag har en tillräckligt hög mental förmåga för denna äggkokare? Var går gränsen? Vem sätter gränsen? Var finns kursen? Det finns inga kurser så jag måste själv avgöra om jag är kapabel att koka mina egna ägg. Det är kanske där vi har svaret. Att jag får liksom svaret serverat när jag kokar mina ägg. Om jag lyckas med äggkoket så är jag inte begränsad i min mentala förmåga. Jag visste det. Dom har alltså byggt in en test i äggkokaren som visar vilken förmåga man har. Både fysiskt och mentalt. Detta gör mig nervös. Det sätter lite press på själva äggkoket. Jag vill inte misslyckas och visa hur dum jag är inför andra. Man kanske inte behöver koka ihop i grupp. Kanske kan träna lite hemma själv innan jag tar med mig äggkokaren till människor jag vill imponera på. Dom där kompisarna som har lyckats i karriären, tjänar mycket pengar och har ett allmänt lyckligt liv. Då, överraskar jag. Bländar med min högt utvecklade mentala kapasitet. Jag tar fram äggkokaren och ber alla sitta helt still tills äggen är perfekt kokta. Det går en susning i publiken när jag sakta tar fram de välkokta äggen och visar innehållet och jag är redan på väg med att koka kaffe med min nyinköpta perkulator. Inte vilken kaffekokare som helst. Gör man tillräckligt bra kaffe med just den kaffekokaren så visar den att man har en god empatisk förmåga och är en bra medmänniska. Allt enligt instruktionen.
Glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar