söndag 27 februari 2011

Burkina Faso 9


Så vaknar jag då upp den sista morgonen på Chez Tess pensionat. Sugen på nypressad jouse, avokado, fralla och kaffe. Bara sitta där och känna dagen vakna upp och höra ljudet av aktiviteter på utsidan av staketet. Idag blir vi hämtade lite senare av Ouateba och Alli. Vi skall hem till en släkt familj och gratulera dom till deras barndop. Vi har med oss lite presenter och när vi äntrar deras hus och rum blir det helt tyst till en början. Dom blir väldigt överraskade av att vi kommer och ställer genast fram en massa mat och dryck för vår skull. Jag både äter och dricker för gästfrihetens skull och håller dessutom i bebisen för fotografering. Det är en liten Ingrid. Dom vill gärna att barnet döptes till ett katolskt namn. Låter väldigt svenskt i mina öron. Vi tackar för gästfriheten och åker vidare till en enorm marknad där det säljs en massa häftiga saker ifrån olika delar av hela Afrika. Jag blir helt förvirrad när jag inser att pengar och tid bara rinner mellan fingrarna och jag inte har något utav de tu kvar. Jag har bara de sista papperslapparna för att bjuda mina goda Burkina Faso vänner på pizza. Jag vet inte om det är första gången men dom äter med enorm aptit. Efter slutförd lunch drar vi oss tillbaka till pensionatet för att packa det sista inför tillbaka resan kl 21.20 i kväll. Innan jag säger ”klart slut” så måste jag bara lovorda dessa oaser man ibland träffar på ute i världen som har så mycket mer än bara en personlighet. Det är detta ställe som finns att bo på i Huvudstaden i Burkina. Chez Tess. Detta är ett ställe man bara vill tillbaka till igen. Med nära och kära, kanske vänner, barn, etc. Helt underbart charmigt och anledningen till dess charm är givetvis Tess och personalen. Vilka härliga människor. Vi andra har mycket att lära av dom. Tack Tess.
http://tess.eklablog.com/
Tack Burkina Faso för att ni visar att i all den misären, olycka som ändå existerar så finns det så mycket värme, omtanke och kärlek. Jag blir rörd..

1 kommentar:

  1. Hej Claes!
    Det har varit helt fantastiskt att få följa med er på den storslagna och upplevelserika studieresan till "landet-långt-borta", Burkina Faso! Förstår verkligen att du tagit både de nuvunna vännerna och landet till ditt hjärta. När jag läste i din rapport B.F.9, fick jag klart för mig att ni nu är på hemväg. Det ska bli SÅ ROLIGT att få träffa dig o Brigitte igen och få höra mera! VÄLKOMNA tillbaka till gamla "Svedala"!

    SvaraRadera